پرثوآ (هنر رزم پهلوانی ایرانیان)

دوره ارتقای فنی که در روز جمعه هفته جاری برگزار میشود.از ساعت ۸.۳۰ صبح ۶ اسفند در محل آکادمی پرثوآ شهدای پارک شهر تهران شروع میشود.

در این دوره شالبند های قهوه ای نیز میتوانند برای ارتقا به مشکی شرکت کنند.




تاریخ: یک شنبه 1 اسفند 1395برچسب:,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

از روی مروت و دادگری به روان راستی سوگند یاد می‌کنم. از روی پاکی و پاکدلی، از روی مروت و دادمردی، از روی وفا و مردمی و سرانجام به فرمان خون و سرشت انسانی و ناموس‌های ازلی که در چشم‌انداز تاریخ ما همه جا پیش‌تاز و جان پناه انسانیت بوده و هست و منشأ اثر نیک و پدید آورنده تواناترین نیک برتر که بازتاب کننده‌ی هستی‌هاست سرافراز گردم.
من با ژرف اندیشی و دوربینی جویای این هنرم، هنری بزرگ با دانشی سامانگر با شناخت نیک‌های درونی خویش تا به دروازه های حود یعنی وراء اندیشه‌ها در آیم. در سکوتم ره یافته سفری به درون خود می‌کنم.
آفریدگارا ما را آن خشیت عطا فرما که ابهت و جبروت تو را با چشم و دل احساس کنم و از خشم و رنجش تو بترسم و از بدی‌ها دوری نمایم.
پروردگارا، ما را به کرم و فضل خود امیدوار کن. خالقا گناهکاریم و پشیمان، ما را دلگرمی ده که به رحمت و آمرزش تو امیدوار باشیم.
آفریدگارا، دروغ و دروغ را آئینه‌ی سر تا پا نمای ناپاکی می‌دانم. دلهره ندارم، هر نکته‌ای که از دیدگاه و آماج اندیشه‌ها گذشت را به دل می‌سپارم. خودپسندی‌ها را کنار می‌نهم، کلید سرافرازی خویش را در ژرف انسانیت می‌جویم. راست می‌گویم ولو بیم جان باشد، دروغ نمی‌گویم ولو امید نان باشد. می‌کوشم تا هرگونه بدی و زشتی را از خود دور سازم.
پروردگارا، به عظمت کهکشان‌هایی که ساخته‌ی دست توست و جز تو کسی از اسرار آن‌ها وقوف نیست به پابرجایی کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که آن‌ها را برای اسکان کره‌ی زمین آفریده‌ای ما را آن عزم راسخ عطا فرما که در برابر خواسته‌‌های نفسانی مقاومت کرده ، مدارج عالی انسانی را بپیمایم.



تاریخ: پنج شنبه 28 بهمن 1395برچسب:پرتوآ, پرثوآ, parthowa,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

در ارتباط جايگاه ورزش با جامعه سالم و پويا جاي هيچ ترديدي نيست جامعه اي كه بتواند بخشي از اوقات فراغت شهروندان خود را با ورزش پر كند يقينا در راستاي سلامت و افزايش نشاط و جلوگيري از فساد و انحراف افراد و به خصوص جوانان گام بسيار مهمي رو به جلو داشته است در اين ميان ورزش هايي كه ريشه در فرهنگ و تمدن جوامع دارد اول اينكه باعث گرايش بيشتر جوانان ميشود ثانيا موجب افزايش غرور ملي و افتخار و مباهات جامعه به داشته هاي خود مي گردد ، با اين وجود كه داشتن جامعه اي سالم با انساني سالم از اوجب واجبات و پر واضح مي باشد كه پيشرفت يك كشور منوط به وجود نيروي انساني سالم ،‌ عالم و با همت و ديندار است. اما متاسفانه جايگاه ورزش ملي همچون پرثوا نيز مانند ساير ورزش هاي علمي از قبيل چوگان ، ايران رزم ، رزم سپر و از همه مهمتر ورزش هاي زورخانه اي در وضعيت مناسب از حيث خواست و انتظار مردم با اصالت و ورزش دوست كشورمان نيست.



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

به گزارش روابط عمومی فدراسیون,  فدراسیون پزشکی  ورزشی  مقرر  است یک دوره کلاس  امدادگر ورزشی از تاریخ 1395/11/23 لغایت  95/11/28 در محل آن فدراسیون برگزار نماید. 

 

منبع:فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی  http://www.ikmaf.ir/

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 14 بهمن 1395برچسب:پرتوآ, پرثوآ, پزشکی, فدراسیون,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی


بسم الله الرحمن الرحیم

جهانبان حشمت الله شکری قادی

 


«بیوگرافی بنیانگذار ورزش رزم پهلوانی پرثوآ»
نام و نام خانوادگی: جهانبان حشمت الله شکری قادی
 
نام پدر: استاد فقید پهلوان رحمت شکری قادی

محل تولد: کشور ایران، استان مازندران، شهرستان قائم شهر

تاریخ تولد: سیزدهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و چهل و یک خورشیدی (13/03/1341)

درجه علمی: دکترای مدیریت ورزشی

مدت فعالیت ورزشی: از سال 1350 خورشیدیدرجه فنی: شالبند سرخ دانا 10 جهانی، داور و مربی ممتاز فدرالی و بینانگذار تز علمی"هنر رزم پهلوانی پرثوا.

سوابق ورزشی: کشتی پهلوانی، ورزشهای باستانی و زورخانه ای، لوچو، یوگا، هیپنوتیزم، بوکس، کونگ فو توآ، کونگ فو تسه آ، کونگ فو کراپ، ووشو، جودو، کاراته، تکواندو.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی


آیین نامه رزم پهلوانی پرثوآ 

آیین نامه رزم پهلوانی پرثوآ
 
آشنایی با ورزش رزم پهلوانی «پرثوآ»
 
 
فلسفه نامگذاری پرثوآ
کلمه «پرثوآ» (Parthowa) وازه باستانی ایرانی است که در کتیبه‌های داریوش استفاده شده است و به مروز زمان (در فارسی امروزی) به پهلوانی بدل شده که به معنی «جنگجوی با فضلیت» است.
«پرثوآ» ورزش ملی ایران و در حقیقت فراتر از تاریخ و سنت این کشور و شاخص ملی آن به شمار می‌آید که به شدت نیز مورد احترام است.
مؤسسه بین‌المللی پرثوآ تصمیم دارد روش این ورزش را ترویج دهد و در جهت پیشرفت سلامت بشر گام بردارد.
ایده اصلی ارائه ورزش رزم پهلوانی (پرثوآ) در سال 1360 توسط استاد فقید «پهلوان رحمت شکری» که از پیشکسوتان و پهلوانان ورزش بومی محلی باستانی بود ارائه گردید.
در آزن زمان شش تن از فرزندان وی در رشته‌های مختلف رزمی مشغول فعالیت بودند و به صورت مداوم به تمرینات رزمی می‌پرداختند. ابتدا، استاد آنان را با شیوه‌های کشتی سنتی و مبانی ورزشهای پهلوانی آشنا کرد و توصیه نمود تا ضمن آشنایی با هنرهای رزمی مشرق زمین، به مطالعه در شیوه‌های رزمی مناطق بومی ایران زمین بپردازند و آنرا بازیابی نمایند شیوه‌هایی که ریشه در تاریخ ازمنه ایران داشته است.
بر این اساس «پایه گذاران این هنر» این ایده را توسعه دادند تا بدانجا که تحقیقات در این زمینه منتهی به ارائه شیوه جدیدی از رزم ایرانی (که نشأت گرفته از اصول رزم ایران در ادوار گذشته بود) گردید که آنرا «پرثوآ» می‌نامند.
هنر رزم پرثوآ چیست؟
رزم پهلوانی پرثوآ، برآمده از شیوه‌های رزم سنتی، بومی و محلی ایرانیان است. از جمله، آیین‌های رزم پهلوانی خراسان (چوخه و رقص شمشیر)، مازندران (لوچو و لیفا)، کردستان (رقص هل پرکه)، گیلان (گیل مردی)، سیستان و بلوچستان (رقص چوب)، بختیاری (خلعت پرت کن)، لرستان، ترکمن (رقص خنجر) و ... که تلفیقی از فرهنگ رزم ایرانی و با حرکات موزون آیینی و برگرفته از آداب و سنن دیرینه ایرانیان است که به صورت با سلاح و بدون سلاح انجام می‌شوند. از نظر فنی در این رشته نه تنها از کلیه ضربات دست و پا برای غلبه بر حریف بهره گرفته می‌شود بلکه با ریتمی موزون از رقص و پای مخصوص رزم باستانی، در صورت تماس نزدیک با حریف، از فنون گیر و پرتاب و خاک نیز استفاده می‌شود. سلاح‌هایی که در این رشته به کار گرفته می‌شوند نیز از سلاح‌های خاص ایرانی بوده که از دیرباز مورد استفاده جنگجویان و هنروران قرار می‌گرفت.
از جمله این سلاح‌ها: شمشیر (کتاره)، شمشیر (تنگادو)، چوب کوتاه (دوچوب)، چوب بلند (لیفا)، تیراندازی با کمان (در حال سوارکاری) و ... می‌باشد.
مراحل ارتقاء در پرثوآ
مراحل پیشرفت و ارتقاء ورزشکاران پرثوآ در سه مرحله تبیین شده است:
مرحله اول (توانایی): که تمرکز بر تمرینات، آمادگی جسمانی و انعطاف بدنی، تکنیک و تاکتیک‌های مبارزاتی دارد که هدف آن رسیدن به بالاترین درجه قدرت تن می‌باشد.
مرحله دوم (دانایی): که تمرکز بر توسعه آمادگی جسمانی و ارتقاء تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مبارزاتی و انجام تمرینات تمرکزی به منظور ارتقاء فکر برای رسیدن به بالاترین قدرت فکری و علوم ورزشی دارد.
مرحله سوم (بینایی): تمرکز دارد بر دو موضوع اساسی:
1- رسیدن به بالاترین مرحله رزم جهت آموزش و ارائه فنون و مهارتهای جدید رزمی.
2- رسیدن به مراحل بالای فضایل اخلاقی (پهلوانی) است.
 
 


ادامه مطلب...
ارسال توسط سیدحسین نجیبی




تاریخ: یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:تکنیک درنا, توسط جهانبان, حشمت الله شکری,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

 

 




تاریخ: چهار شنبه 7 اسفند 1395برچسب:ده فرمان پرثوا, از زبان, جهانبان, حشمت شکری,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

 

سماع 3

و اما سماع د‌رویشان؛ روایات، خبر از اولین سماع مولانا د‌ر بازار زرکوبان د‌اد‌ه‌اند‌.روزی مولانا از این بازار رد میشد که ناگاه با صدای زدن ضربه به فلز زر به رقص و چرخش در آمد و از خود بی خود شد.صلاح الدین زرکوب از یارانش وقتی مولای خود را چنین دید گفت:بزنید بر زر که مولایمان سماع میکند. مولانا تا پیش از آن فقیه بود‌ و چون فقها میانه‌ای با موسیقی ند‌ارند‌، هرگز به سماع نپرد‌اخته بود‌. ولی بعد‌ و به تاکید‌ شمس شروع به این کار کرد‌.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:رقص سماع از دیدگاه مولانا,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

شکری نادر

به موضوع درگیری هادی در باکو رسیدگی می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم:رئیس جدید کمیته انضباطی فدراسیون کشتی گفت: اصلاح آئین‌نامه انضباطی فدراسیون کشتی در اولویت کاری ما قرار دارد.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

به آگاهی میرساند دوره مربیگری درجه ۳ ویژه آقایان بنا به درخواست کمیته مستقل پرثوآ در نیمه دوم آذر ماه

سال جاری برابر توضیحات به شرح زیر به صورت سراسری در تهران برگزار میگردد.

شرایط در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:دوره مربیگری 92, پرثوآ, پرتوآ,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی
سرپرست فدراسیون کشتی طی حکمی نادر شکری را به عنوان رئیس کمیته انضباطی فدراسیون کشتی منصوب کرد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط سیدحسین نجیبی



1: نیت راست

 

2: گفتار راست

 

3: کردار راست

 

4: ورز راست

 

5: فروتنی

 

6: وفاداری

 

7: فداکاری

 

8: جوانمردی

 

9: صبر

 

10: ایمان پاک 

 




تاریخ: جمعه 12 مهر 1392برچسب:ده, فرمان, پرثوا,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

 

 

 

قدرت و مهارت و جنگاوری ایرانیان از دیرباز زبانزد خاص و عام و ملل مختلف جهان بوده است. شجاعت و ورزیدگی ایرانیان از یک طرف و موقعیت خاص منطقه‌ای و حملات کشورهای دیگر از سوی دیگر موجب شد تا جنگاوری و رزم به عنوان یکی از اصلی‌ترین دل مشغولی آنان به شمار آید، تا جایی که هنر رزم در تک تک نقاط ایران با شگردها و فنون خاص به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1398برچسب:تاریخچه, سبک, پرثوا, در, ایران,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

اسرار رنگها در پرثوآ

سیاه(مشکی):

      نماد قدرت درونی ، استعداد وتوانایی قضاوت صحیح ، حضور ذهن ، جهش فکری وخلاقیت فکری ، افزایش طول عمر ، جلو گیری از پیری زودرس ، جلوگیری از گرفتگی عضلات ، نماد پایداری در مقابل رنگها و نیرنگ ها

قرمز(سرخ)

     مادیت ،طول عمر ، شجاعت ، قدرت و نیروی بدنی ، نیروی حیات ، افزایش قوای جنسی ، نماد ایثار و از خود گذشتگی ، عشق و محبت ، زندگی و حیات

سفید

     کامل و جامع بودن ، روشنی و وضوح ، پاکی و خلوص ، سادگی و سهولت ،بی گناهی تکامل آرامش صلح و آزادی انتقال انرژی درونی به محیط اطراف

سبز

     هارمونی آزادی ، رشد و تکامل برای نوسازی ، روابط خوب و عالی ، باروری ، طراوت ، آرامش بخش ، نماد محبت و پر احساس بودن وحس هم دردی

قهوه ای

     نماد استواری ومقاومت ، چاره سازی ، به پختگی رسیدن ، ایجاد تغییرات استحکام




تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:فلسفه, رنگها ,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

فلسفه ی لباس در  پرثوآ

تمام لباس های ورزشی باید گشاد و آزاد باشند تا اجازه ی حرکات آزاد را به ورزشکار بدهد. ورزشکار باد از پوشیدن لباس احساس راحتی داشته باشد . در هنر پرثوآ سیاهی رنگ  معنایی است. بدین معنی که درمقابل رنگهای دیگر مقاومت می کند و نفوذ هر رنگ دیگر بر آن بی اثر است. و این نمایان گر این است که ما نیز در برابر رنگ ها و نیرنگ ها مانند سیاه اصالت خویش را حفظ خواهیم کرد همچنین از نظر علمی رنگ سیاه نمی گذارد انرژی که در اثر سوخت وساز بدن تولید میگردد از دست رفته و آن را در خویش نگه می دارد . و نیز رنگ سیاه لباس از پیری زودرس و همچنین کوفتگی و خستگی مفرط میکاهد .




تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:فلسفه, لباس, پرثوا,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

 

قابل توجه مسئولین استانها،مربیان و ورزشکاران  رزم پهلوانی پرثوآ :

۱.هنرجویان شالبندهای سفید.مسیر سبز و سیر سبز (تا قبل از کت قرمز) از پیراهن و شلوار مشکی پرثوآ 

استفاده نمایند 

اطلاعیه هماهنگ سازی لباس پرثوا کاران در کشور
 
 

۲.شالبند سبز و قهوه ای: شلوار مشکی +کت قرمز

اطلاعیه هماهنگ سازی لباس پرثوا کاران در کشور
 
 

۳.شالبند مشکی دانا : شلوارک باستانی مخصوص  پرثوآ+کت سفید 

اطلاعیه هماهنگ سازی لباس پرثوا کاران در کشور
 

۴.استفاده از کفش پرثوآ فقط در تمرینات بلامانع است

 




تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

 شرح فتوحات قوم آریا و حکومت 500 ساله آنها پر از دلاوری‌ها و کوشش‌های این مردم است. کلمه پهلوان و پهلوانی ریشه پارتی دارد  که هر فرد زورمند را منتسب به پارت یا پرتو و پهلو دانسته اند. اینان مردمی جنگجو و شکارچی بودند. بدین معنی که در ایران باستان، ایرانیان (پرتوآکاران) آن زمان چنان در اسب سواری و تیر اندازی مهارت داشتند که سوار بر اسب در حال حرکت به سوی دشمنان چه از جلو و چه از پشت تیر می انداختند و به هدف می زدند. ایرانیان قدیم به پرورش روح و جسم از همان دوران اهمیت فراوان می دادند و اسب سواری ، چوگان بازی و ورزش های باستانی مورد اعتنای نسل جوان بود. در کتاب اول باب پنجم اشعیا در توصیف آریان ها که با دولت آسور می جنگیدند آمده است تیرهای ایشان ایشان تیز و تمامی کمان های آنها زره شده است. میخ های اسبان آنان مانند سنگ خارا و چرخ‌های ایشان مثل گردباد به شمار خواهد آمد. ایشان مثل شیرماده و مانند شیران ژیان غرش خواهند کرد. یا از قول کتزیاس مورخ یونانی نقل شده است که سکاها (قوم آریایی) زنانشان مانند مردان، دلاور و جنگنده بودند. این قوم از دوران طفولیت تا به هنگام کهولت همیشه با ورزش و تمرینات سخت جنگی وشکار بار آمده است.

 




تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:فلسفه,پرثوا,
ارسال توسط سیدحسین نجیبی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 150
بازدید ماه : 147
بازدید کل : 6965
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

چت روم
قالب وبلاگ
گالری عکس